کد مطلب:25954
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:12
تنها مشكل ما مسلمانان عمل نكردن كامل به دستورات قرآن و عدم درك مفهوم واقعي آنهاست،... ميدانيم كه تاريخ در حال تكرار است، بعد از 14 قرن از شهادت مولاي متقيان عليمحمد كاظم ساروقي بار ديگر سخنان آن امام را تكرار كرد كه چرا شما از من سؤالهاي ريشهاي از قرآن نميكنيد، افسوس كه سؤالهايي ميكنيد، هم چون كه فلان سوره چند تا ب يا چند تا خ و... دارد آري او آمد و رفت ولي ما هنوز اندر خم همان كوچة 14 قرن پيش هستيم.
آري مشكل اصلي مسلمانان عمل نكردن به دستورات قرآن و فاصله داشتن از معارف والاي آن است، الان دانشمندان هزاران كتاب كوچك و بزرگ دربارة تفسير و معارف قرآن نوشتهاند، اما مسلمانان به چند درصد از اين معارف آشنايند؟ بسياري از مردم به ظواهر آيات، حتي به ترجمة آن آشنا نيستند! الان واحد پاسخ به پرسشهاي قرآني چندين سال است كه آمادة پاسخ گويي به پرسشهاي قرآني است، بيش از بيست و نه هزار پرسش به اين واحد ارسال شده است، امّا اكثر پرسشها، پرسشهاي ظاهري و سطحي است، پرسش عميق در مورد آيات قرآن، خيلي كم در بين آنها ديده ميشود.
براي مأنوس شدن قرآن، داشتن برنامهاي منظم و روزانه براي قرائت قرآن و حتيالامكان تكلّم قرآني مفيد ميباشد. و براي فهميدن قرآن علاوه بر فراگيري علوم مقدماتي، بايد از تفاسيري كه درباره قرآن نوشته شده مدد جست.
البته از خود قرآن مجيد هم ميشود سيري براي فهم قرآن به دست آورد: و لقد يسرناالقرءان للذكر فهل من مدّكر(قمر،17) كه اشاره ميفرمايد قرآن براي پندآموزي، آسان شده است منتها بايد پند گيرندهاي باشد. بعد از اين كه پندگيرنده يافت شد بايد دانست قرآن كتابي است كه لايمسّه إلاّ المطهّرون (واقعه، 79) جز پاك شدگان بر آن دست نزنند (و بهرهاي نميتوانند بگيرند) و پس از آن نوبت به ترتيل قرآن ميرسد و رتل القرءان ترتيلا (مزمل، 4) و سپس نوبت به تدبر در قرآن ميرسد: افلا يتدبرون القرءانام علي قلوب اقفالها (محمّد، 24) و تقواي الهي مرحلة بعدي اين سير است اتقوا الله و يعلمكم الله (بقره، 282) كه تدبر در قرآن و عمل به آن انسان را به تقواي الهي ميرساند و اين تقوا باعث ميشود كه ابواب علوم از طرف خداوند متعال به سوي انسان گشوده شود و... .
علاوه بر مطالب ياد شده، براي نزديك شدن به اين كتاب آسماني ميتوان با استفاده از بيانات پيامبر اكرم و امامان معصوم: و تزكيه روح و نفس و نيز با درخواست از خداي متعال با آن ارتباط حاصل نمود.
قرآن، بدون شك، براي هدايت همة جهانيان نازل شده است. هدًي للنّاس (بقره، 185); امّا برخي از مردم از نور آن بهره ميگيرند. براي اينكه بتوانيم از نور اين كتاب آسماني در مسير تاريك زندگي خود استفاده كنيم و قرآن هادي و راهنماي ما باشد، انجام دادن كارهاي زير شايسته است:
1. پرهيزگاري: الَّـمَّ # ذَ َلِكَ الْـكِتَـَبُ لاَرَيْبَ فِيهِ هُدًي لِّلْمُتَّقِينَ; (بقره، 1ـ2) اين كتاب با عظمتي است كه شك در آن راه ندارد و ماية هدايت پرهيزكاران است. تا مرحلهاي از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحلة تسليم در مقابل حق، و پذيرش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان، از هدايت قرآن بهره ببرد. تا سرزمين وجود انسان از لجاجت، تعصب، شرك و... پاك نشود، بذر هدايت را نميپذيرد.
2. شناختن معارف و احكام قرآن با تقويت ايمان و تنها راه هدايت را قرآن و اهلبيت: دانستن; خداوند متعال، ميفرمايد: قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ هُدًي وَ شِفَآءٌ; (فصلت، 44) بگو: اين قرآن براي مؤمنان، ماية هدايت و شفاست.
امام عليميفرمايد: از اين كتاب بزرگ آسماني براي بيماريهاي خود شفا بخواهيد و براي حل مشكلاتتان از آن ياري بطلبيد; چرا كه در اين كتاب درمان بزرگترين دردهاست: درد كفر و نفاق و گمراهي و ضلالت!(نهجالبلاغه، ترجمة دكتر شهيدي، خ 176، ص 182، انتشارات علمي و فرهنگي.)
3. علاوه بر تقوا و ايمان، كارهاي شايسته نيز انجام دادن: هُدًي وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ; (لقمان، 3) ]قرآن[ كتاب هدايت و رحمت براي نيكوكاران است.
4. وقتي پذيرفتيم قرآن حق است، در برابر فرمان آن چون و چرا نكردن: فَبَشِّرْ عِبَادِ # الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَـََّ ??ًِكَ الَّذِينَ هَدَئـَهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَـََّئِكَ هُمْ أُوْلُواْ الاْ ?َلْبَـَبِ; (زمر، 17ـ18) پس بندگان مرا بشارت ده، كساني كه سخن را ميشنوند و بهترينش را پيروي ميكنند، اينان همان كساني هستند كه خدا ]به وسيلة قرآن[ هدايتشان كرده و آنها خردمندانند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 61ـ68; ج 12، ص 236ـ242، دارالكتب الاسلامية.)
كربلايي كاظم ساروقي يكي از كساني است كه به دستورات قرآن (آن چه ميدانست) عمل نمود خداوند نيز دل او را به نور قرآن روشن كرد و به طور خارق العاده حافظ قرآن كريم شد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.